Zpět na úvodní stránku blogu

Západočeský Lázeňský trojúhelník

Na přání naší nejstarší dcery, která ráda poznává krásy České republiky, jsme se vydali do Západních Čech. Akce to původně měla být promyšlená, ale po poslední zkušenosti s obytňákem víme, že nejlepší je nic úplně neplánovat, jen mít představu a přizpůsobit věci na místě počasí, času, a dalším okolnostem. Ubytování jsme měli delší dobu zamluvené v karlovarském apartmánu. S ubytováním jsme byli nadmíru spokojeni. Krásný, nově zrekonstruovaný apartmán 10 minut klidnou chůzí od centra Karlových Varů.

Naše první zastávka byla v Parku Boheminium. Tady můžete na cca 6 hektarech obdivovat 75 modelů různých stavebních a technických památek České republiky. Všechny modely jsou v měřítku 1:25 a jsou instalovány do přírody. Za mě, modeláře, dávám palec nahoru. Všechny modely jsou krásně zpracované. Mě nejvíce zaujal model vysílače Ještěd, vč. funkční lanovky. Při cestě zpátky k autu jsme si u vedlejšího hotelu všimnuli instalace pohádkových soch. Jak jsem později zjistil, jedná se o Sochařský pohádkový ráj. Každé sousoší znázorňuje známou pohádku. Sochy jsou od studentů umělecké školy v Hořicích. Určitě stojí za shlédnutí.

Přejeli jsme do města Mariánské lázně, kde našim cílem byla známá zpívající fontána (hraje každou lichou hodinu, večer je doplněna o světelné efekty). Nezapomněli jsme ani navštívit krásnou, litinovou Kolonádu Maxima Gorkého a ochutnat pár místních pramenů.

Z Mariánek jsme se vydali na zámek Kynžvart. Absolvovali jsme prohlídkovou trasu Zámecké interiéry Metternichů. Trvala cca 45 minut, od průvodkyně jsme se dozvěděli něco málo o historii zámku. Prohlídka je určitě poučná a zvládla ji i 8 letá dcera.

Den se pomalu chýlil ke konci a tak jsme pokračovali do našeho ubytování - apartmánu v Karlových Varech.

Model Karlštejn
Model Ještěd
Kolonáda Maxima Gorkého
Zámek Kynžvart

Druhý den se trochu pokazilo počasí, ale to nás neodradilo od dalšího poznávání okolí. Naším prvním cílem bylo město Františkovy lázně. Zaparkovali jsme na severním parkovišti, hned vedle nádraží a nedaleko centra lázní. Parkoviště je zpoplatněné 60Kč/hod. Prošli jsme si krásné lázeňské parky, obešli všechny kolonády, ochutnali studené prameny (ale jen kapku, jelikož většina má projímavé účinky). Střídavě pršelo, takže jsme to vzali svižnějším tempem. Když už to vypadalo, že pršet přestalo přemístili jsme se k Geoparku SOOS. Počasí nás žel znovu vypeklo, cca půl hodiny jsme čekali, jestli se neumoudří. Nestalo se tak a tak jsme se rozhodli jet jinam, kde třeba pršet nebude.

Přejel jsem tedy k hradu Loket. Počasí tedy stále nic moc. Děti s manželkou se šli do hradu podívat. Já jelikož jsem hrad již před lety navštívil, jsem se dobrovolně nabídnul na hlídání psa. Hrad si můžete projít sami bez průvodce. Na pokladně dostanete mapičku  a povídání s informacemi o hradu. Můžete vystoupat na věž, podívat se do expozice zbraní, navštívit strašidla a hlavně se podívat do hradního sklepení, kde se nachází cely a mučírna.

Den ještě nekončí, počasí se konečně (snad) umoudřilo a tak jedeme navštívit Hrad a zámek Bečov nad Teplou. Nechceme děcka znudit věčnými návštěvami s výklady, takže jsme si komplex prohlédli pouze z venku. I tak je to moc krásné. Kolem skoro celého komplexu je ochoz. Touto návštěvou končí druhý den a my můžeme opět zpět do Varů.

Hrad Loket
Františkovy Lázně
Hrad a zámek Bečov nad Teplou

Třetí den nás čeká návštěva rozhledny Diana nad Karlovými Vary. K ní se dá dostat buďto pěšky, nebo pozemní lanovou dráhou. My zvolili cestu nahoru jednodušší, s tím že toho nachodíme ještě dost. Po zdolání 150 schodů máte Vary jako na dlani. Vstup na rozhlednu je zdarma. V nedaleké budově se mimo restaurace nachází Motýlí dům. Jedná se o tropickou zahradu s motýli z celého světa. Návštěva určitě stojí za to. Na informačních tabulích se dočtete o vývojových stádiích motýla. Při troše štěstí na Vás motýl přistane. A hlavně můžete pozorovat líhnutí motýla. Za den se tu vylíhne prý 20-50 jedinců.

Z Diany jsme zpátky do Varů sešli dolů pěšky, přes vyhlídku Petra Velikého a vyhlídku Jelení skok. U té druhé se nachazí skalní útvar Kamzík, na jehož vrcholu je socha kamzíka.

Jelikož se udělalo pěkné počasí, rozhodli jsme se opět zajet do Geoparku SOOS. Této "cesty navíc" určitě nelitujeme. Rezervací prochází naučná stezka, v které se dovíte veškeré důležité informace o historii rašeliniště. Jsou zde prameny minerálních vod, jediný pitný je Císařský pramen. Zajímavostí jsou určitě bahenní sopky-mofety. Na konci 1,2 km dlouhé naučné stezky ještě navštívíme 2 budovy Muzea SOOS. Prohlídku těchto krásných přírodních památek určitě doporučujeme.

Když už jsme vyrazili znovu k západu, dohodli jsme se, že navštívíme město Aš, dlouhou dobu nejzápadnější město České republiky (dnes má toto prvensttví město Hranice). Vyjeli jsme na parkoviště k vrchu Háj, kde se mimo jiné nachází krásný letní i zimní sportovní areál. My jsme se šli podívat po okolí z rozhledy Háj u Aše. Krásná, kamenná rozhledna určitě stojí za návštěvu a poskytne při krásném počasí úžasné výhledy do vnitrozemí i za hranice.

Tím pro nás den končí a vracíme se na ubytování.

Rozhledna Diana
Rozhledna Háj u Aše
Císařský pramen
Mofeta

Poslední den nás čeká cesta domů. Na trase jsem naplánoval návštěvu starého cínového dolu Jeroným. Tento důl byl aktivní od 15. století až do první světové války. Dolů do dolu jsem šel pouze se synem. Holky čekaly na povrchu a obcházely okolí. Prohlídka trvá cca 50 minut. Nafasujete přilbu a baterku a můžete vyrazit. Doporučuji vzít pevnou obuv a hlavně starší oblečení. Provedla nás milá průvodkyně, která o historii dolu věděla skutečně mnoho. V nabídce mají o víkendech i extrémní trasu, kdy se dostanete i dále a vystoupáte na povrch po žebříku. Tato trasa je určená pouze pro zdatné jedince.

Naší poslední zastávkou je Klášter premonstrátů Teplá. Klášter z konce 12. století určitě stojí za návštěvu. Prohlídka s průvodcem zabere cca 45 minut. Nahlédnete do muzejní části kláštera, do Kostela Zvěstování Páně a hlavně do druhé největší klášterní knihovny u nás. V areálu se nachází Hroznatova akademie - kulturně vzdělávací centrum nabízející exkurze a jiné volnočasové aktivity.

Ještě se zmíním o Karlových Varech, v kterých jsme byli ubytováni. Nově zrekonstruovaný apartmán se nacházel cca 10 minut klidnou chůzí od Vřídelní kolonády. Ta určitě stojí za shlednutí. Nabízí i možnost podívat se do podzemní vřídla. Otevřeno ale mají pouze od čtvrtka do neděle. Jinak jsme si pošli celou promenádu od Hotelu Pupp až k Alžbětiným lázním. Lázeňské město je plné turistů, takže zde panuje čilý ruch. Prohlédli jsme si všechny kolonády, ochutnali pár pramenů.

A to je vše, co jsem chtěl napsat. A už zase přemýšlím, kam se podíváme příště.

Důl Jeroným
Klášter Teplá

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.