Zpět na úvodní stránku blogu

Maďarsko obytňákem s dětmi

Obytné auto

Letos jsme se rozhodli poprvé zkusit cestování trochu jinak, abychom nebyli odkázáni na jedno místo a nebo na každodenní balení věcí a přejíždění do jiného ubytování. Zvolili jsme tedy zapůjčení obytného vozu.

Jako úplně neznalí tohoto způsobu cestování jsme byli rádi, že nedaleko od nás byl v jedné firmě na jaře den otevřených dveří, kdy jsme si mohli prohlédnout mnoho typů obytných aut a najít pro nás ten ideální. Věděli jsme, že chceme každý den strávit noc někde jinde a poznávat, takže pro nás byla jasná volba vestavby do vozidla VAN. Pronajímatel nás seznámil se základním použitím vozu, abychom věděli, kde si zatopit (venku bylo jen 34°C ve stínu), klimatizovat, dopustit vodu, připravit spaní apod.

A nastal čas vyrazit. Cíl už byl dávno určen - Maďarsko. Je to sice blízko, ale pro seznámení s vozem a stylem tohoto dovolenkování ideální. Brali jsme sebou naše dvě mladší dcery (8,13 let), kterým jsme slíbili návštěvu nějakého toho aquaparku. Ony za odměnu musely zvládnout návštěvu pamětihodností.

Györ

Vyrazili jsme kolem poledne, čekalo nás cca 450 km do Györu. V zahraničí jsem zvolil cesty bez dálnic (přece jen obytňák je na dálnici při rychlosti 130km/hod trochu hladový). Plán byl jasný - navštívit nově zrekonstruované aquacentrum Rabaquelle. Více informací o atrakcích a cenách naleznete na internetových stránkách. Jedná se o menší aquapark s 32 metrovou skluzavkovou věží, ze které startují čtyři různé tobogány. Pro menší děti tu mají džunglový skluzavkový svět, plácek plný tryskajících atrakcí, bublinu a dětské hřiště. Rodiče si mohou užít vířivky i termální lázně.

Po koupačce byl čas udělat něco rychlého k večeři a jít spát. Nechtěli jsme nocovat po kempech. S tím jsme předem počítali a pořídili appku, v které naleznete mnoho Stellplatzů a míst, kde je možno s obytňákem přespat. Aplikací jsme vyzkoušeli více, ale nejvíce se osvědčila Park4night. Nocovali jsme nakonec na parkovišti přímo před Aqua. Parkoviště je placené, stáli jsme na místě cca 14 hodin a stálo nás to 4480 HUF (necelých 300Kč). Námi zapůjčený vůz byl naštěstí plně soběstačný (nádrž na vodu plná, wc funkční, pouze klimatizace bez připojení na 230V nefunguje, ale i v těch vedrech se to dalo relativně vyvětrat a chvíli dochladit motorovou klimatizací).

Skluzavková věž

Hrad Sümeg, lázně Zalakaros

Ráno jsme se vydali směrem ke hradu Sümeg. Jeho návštěvou jsme byli naprosto uchvácení. Za rozumné vstupné si můžete celý hrad projít sami, strávit na něm času kolik chcete. V jednotlivých místnostech mají ukázky toho, jak se dříve na hradě žilo. V prostoru hradu je také mnoho informací a modelů - podoby stavby v různých staletích, dobývání hradu apod. Na nádvoří se nacházejí i hry pro zabavení vašich potomků. Tatínky zaujmou různé způsoby mučení ve věznici, maminky krásná dobová kuchyně a za zmínku stojí i ukázka kaple. Parkování pod hradem je zdarma, obytňák se vešel úplně bez problémů. Den pokračoval přejetím na další koupačku - lázně ve městě Zalakaros. Aquapark jsme si moc užili. Bylo velké teplo, takže jsme celé odpoledne strávili na skluzavkách, tobogánech, na dětských vodních atrakcích či plaváním v plaveckém bazénu. Lázně nás mile překvapili svoji rozlohou a tím, kolik zábavy a odpočinku nabízejí dětem i dospělým.

Druhou noc jsme "objevili" naprosto luxusní místo na spaní na okraji města v lesoparku. Na místě byla studna s vodou (pitnost jsme nezkoušeli), ale jako technická voda na doplnění nádrže v obytňáku ideální. Je zde i kryté sezení a venkovní ohniště - s připraveným dřevem. Z místa jsme byli všichni moc nadšeni.

Sümeg hradní kuchyně
Sümeg rytíři
Sümeg mučírna

Keszthely

Třetí den vyrážíme do města Keszthely, které je známé svým nádherným zámkem a zámeckým parkem. Parkování kousek od areálu zdarma. Celý zámek si opět můžete prohlédnout bez průvodce a doopravdy to stojí za to. V areálu zámku a parku je možné ještě dokoupit 5 výstav (můžete si koupit vstupenku na všechny nebo pouze na 1 vybranou). Z časových důvodů jsme vybrali výstavu kaktusů, palem a ptactva v jižní části parku (Pálmaház). Po prohlídce zámku jsme se ještě vydali na krátkou procházku do centra města (hlavně nakoupit holkám cetky na památku). V plánu byl další akvapark a to ve městě Balatonfüred. Už při přejezdu manželka zjišťovala možnosti a ceny a našla nemálo recenzí, které od návštěvy parku spíše odrazují. Při příjezdu na parkoviště jsme byli zděšeni. Vypadalo to spíše jak na lepší skládce. Pohledem za plot, do areálu lázní jsme usoudili, že tam je to i zadarmo drahé (ceníkově ale nejdražší z toho, co jsme navštívili). Změnili jsme plán a přesunuli se na poloostrov Tihany, do městečka Tihany. Zde jsme navštívili Muzeum levandule. Prohlídka muzea zabere tak 30 minutek a na další půlhodinku je film o historii zpracování levandulí ve světě. Film je maďarsky s anglickými titulky a i my, v angličtině spíše začátečníci jsme zvládli sdělením porozumět. V prodejničce nabízí velké množství lokálních produktů a divte se, v žádném nechybí levandule. Po prohlídce muzea jsme vyšli do rozpálených ulic, vystoupali po schodech až k nádhernému klášteru Tihany. Dovnitř jsme se podívat nemohli, zrovna se konala svatba ale i jeho okolí je nádherné. Naskytnul se úžasný výhled na jezero Balaton plné lodiček. Ještě jsme se šli podívat na pláž a den skoro končil. Pro přenocování jsme si ještě cca 70 km popojeli k obci Somlóvásárhely. Klidné parkoviště nedaleko hlavní silnice bylo opět doporučeno aplikací a musíme pochválit.

Zámek Keszthely
Keszthely mapka
Keszthely jídelna
Balaton
Keszthely kostel
Tihany chrám

Sárvár

Čtvrtý a pro nás poslední den jsme dojeli do městečka Sárvár, které jsme v minulosti již navštívili. Našim jediným cílem byl místní akvapark. Byli jsme v něm již potřetí a můžeme z vlastní zkušenosti povědět, že jsme v Maďarsku zatím nebyli v lepším - zábava pro malé i velké, rozlehlý areál, kde se ta spousta návštěvníků relativně "ztratí". A hlavně cenově nejvlevnější za tu všechnu zábavu, co na místě naleznete. Více o tomto aqua v našem starším článku. Po celém dnu u vody jsme udělali rychlý nákup, navečeřeli se a vyrazili směr domov. Holky v klidu podřimovaly a já je bezpečně dovezl k našemu domečku.

Tato pro nás "nová" dovolená byla báječná a už se těšíme, až zase vyrazíme s obytným autem poznávat další místa.

Shrnutí autora na závěr: Ujel jsem cca 1150 km, za volantem strávil 17 hodin. Přidal novou zkušenost a už teď vymýšlím, kam pojedeme příště.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.